Kosztolányi és Karinthy az emelt szintű magyarérettségin Érettségi-felvételi
Eduline

Kosztolányi és Karinthy az emelt szintű magyarérettségin

Kosztolányi Dezső A szegény kisgyermek panaszai és az ezt parodizáló Karinthy Frigyes-féle változat elemzése, a 2005-ös Nagy Könyv-akció kapcsán a magyar lakosság olvasási szokásait elemző szöveg és egy beadvány szerepelt az idei emelt szintű magyarérettségi feladatai között.

Műértelmezés kategóriában a 2005-ös Nagy Könyv-akció kapcsán született, a magyar lakosság olvasási szokásait elemző szövegre kellett reflektálniuk az érettségizőknek, illetve érvelés kategóriában egy iskolaigazgatónak szánt, az év diákja címre vonatkozó beadványt kellett megírniuk. A Nagy Könyv elnevezésű televíziós akció felméréséhez kapcsolódóan többek között arról kellett kifejteniük a véleményüket a tanulóknak, hogy szerintük mennyire reprezentatív a felmérés, illetve hogyan vélekednek magáról a felmérésről.
   
Az iskolaigazgatónak szánt beadványt 10-12 mondatban kellett megírniuk, érvelniük amellett, hogy miért éppen azt a tanulót javasolják az év diákjának, akit a szövegben megjelöltek.

Az emelt szintű szövegértési feladatok egyike A magyar irodalom történetei című kiadványból vett szöveghez fűződött, arra kellett ellenpéldát hozniuk a maturálóknak, hogy Ady Endre versei kizárólag a szimbolizmus jegyeit viselték magukon. Egy másik feladat Arany János Ágnes asszony című balladájában a különböző verslábak kimutatása volt. Az MTI által megkérdezett diákok egyetértettek abban, hogy nem okozott különösebb nehézséget az idei emelt szintű magyar nyelv és irodalom érettségi feladatainak megoldása.

A magyar nyelv és irodalom emelt szintű írásbeli vizsgája 240 perces: egy nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és három különböző szövegalkotási feladatból áll. Az érettségizők a rendelkezésére álló időt itt is tetszésük szerint oszthatják meg, és a feladatok megoldásának sorrendjét is meghatározhatják.

A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor egy alkotáshoz kapcsolódik. A nyelvi, illetve irodalmi műveltséget vizsgáló kérdések aránya hozzávetőlegesen 40-60 százalék. A három szövegalkotási feladat különböző témáról, adott szempontú és műfajú önálló szöveg alkotását írja elő. Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásához közép- és emelt szinten is lehet használni helyesírási szabályzatot.

A középszintű magyarérettségi szövegértési feladatsoráról szóló összefoglalónkat itt találod, a szövegalkotási kérdésekről pedig itt olvashatsz.

eduline

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.