Előre menekülnek az egyetemek és főiskolák, amikor a válságos pénzügyi környezetből beruházásokkal és innovációval igyekeznek kilábalni. Azokat a híreszteléseket, amelyek a felsőoktatási intézmények instabil anyagi helyzetéről szólnak, mindegyik intézmény cáfolja. Épp ellenkezőleg – mondják: pont azért fejlesztenek, hogy versenyben maradjanak.

A Magyar Nemzetben még a tavalyi évben, december 18-i keltezéssel megjelent hír – miszerint Magyarországon négy felsőoktatási intézményt gyakorlatilag csőd fenyeget (Eötvös József Főiskola, Dunaújvárosi Főiskola, Szolnoki Főiskola és Nyugat-magyarországi Egyetem), további négy pedig erősen túlvállalta magát  (Budapesti Corvinus Egyetem, Szent István Egyetem, Nyíregyházi Főiskola és az Eszterházy Károly Főiskola) az érintett egyetemek és főiskolák egyöntetű cáfolatával találkozott. Bár a sajtóban egyértelműen és azonnal csak a Dunaújvárosi Főiskola nyilatkozott, az eduline megkeresésére a többi érintett is úgy reagált: pénzügyi-gazdasági helyzetük stabil, anyagi gondokkal nem küzdenek, sőt: nagyberuházásokat terveznek.

Jön föl a vidék

dunaújvárosi főiskola

A dunaújvárosi Főiskola egyik új épülete

A Dunaújvárosi Főiskola – reagálva a Magyar Nemzet cikkére - sajtóközleményében igyekezett leszögezni, hogy egy vidéki felsőoktatási intézmény kizárólag nagyon korszerű oktatással és intézményi háttérrel maradhat versenyképes. A főiskola célul tűzte ki, hogy a régióban a legjobban képzett hallgatókat fogja kibocsátani. „A jelenlegi kedvezőtlen gazdasági környezet ellenére is törekedni kell arra, hogy az egyetemek költséghatékonysága ne a hallgatók képzési színvonalának terhére valósuljon meg.” – vélekedett a dunaújvárosi rektor.

Mint ismeretes, tavaly szeptembertől a Dunaújvárosi Főiskola ad otthont az egyik kereskedelmi tévé gyakorlati média-képzésének is, ezt korszerű, minden igényt kielégítő stúdiója és szakembergárdája teszi lehetővé. A Dunaújvárosi Főiskola egyike volt annak a hat felsőoktatási intézménynek, amelyek első körben részesültek az Új Magyarország Fejlesztési Tervből lehívott pénzekből. Az „Európai campus az ország közepén” fantázianevet viselő beruházás részét képezi: laborok és oktatási terek kialakítása, többek között a nanotechnológia és az informatika területein, illetve a már meglévő, Innováció Menedzsment Központ fejlesztése is.

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv részeként egyébként az Európai Unió két fordulóban támogatta a magyarországi egyetemeket és főiskolákat. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség adatai szerint 13 felsőoktatási intézményben összesen 55,5 milliárd forint értékű beruházás van e pillanatban is folyamatban.

A málló vakolat ideje lejárt

szent istván egyetem

A Szent István Egyetem

Két jelentős infrastrukturális fejlesztés áll szerződéskötés előtt a gödöllői campuson is – tájékoztatta az eduline-t Dr. Solti László, a Szent István Egyetem rektora. Az egyik beruházás a főépület, illetve a szemináriumi épület felújítására és korszerűsítésére irányul PPP konstrukcióban. Az összérték várhatóan 6,8 milliárd forint körül alakul majd. A rekonstrukcióban többek között olyan több évtizede húzódó gondokat oldanak meg, mint például a fűtés-korszerűsítés, amelytől az egyetem a jövőben mintegy 30-40%-os energia megtakarítást remél.

„Az életveszélyes villamoshálózat, az elkorrodálódott vízvezetékek, vagy a szétmálló szennyvízhálózat eseti javítása működési előirányzatokból finanszírozhatatlan, mivel háromszor nagyobb ráfordítást jelent, mint egy komplett felújításhoz kötődő korszerűsítés. A műszaki előnyök mellett pedig meg kell említeni azt is, hogy a mai „kínálati” környezetben ilyen lerobbant infrastruktúra a hallgatói vonzerő szempontjából nem igazán versenyképes” – áll a rektori közleményben.

Az egyetem másik – 1,7 milliárd forint értékű – projektje a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődéstörténeti Múzeum felújítása, amely Európa legnagyobb ilyen tárgyú gyűjteménye, és amely a gépészmérnök képzés színtereként oktatási és kutatási feladatokat is szolgál. Utóbbi projektre az Európai Fejlesztési Alap és a Magyar Köztársaság költségvetése társfinanszírozásban 1,5 milliárd forintot biztosít, a fennmaradó önrészt pedig az egyetem saját bevételeiből teremti elő.

A Szent István Egyetem hallgatói létszáma nem csökken évek óta, az intézmény pedig fizetési kötelezettségeinek mindig időben eleget tesz. Az egyetem helyzete gazdaságilag stabil – mondja dr. Solti László, majd hozzáteszi: a felújításokban vállalt önrész fedezetéül szolgáló épületek tényleges piaci értéke jóval meghaladja a projekt költségeit, így a Magyar Nemzet adatai - bár számszerűen valósak - mégsem helytállók.

Fontos a PR is

A győri Széchenyi István Egyetem élen jár beruházásainak kommunikálásában, amennyiben honlapján a folyamatban lévő fejlesztéseket részletekbe menően taglalja. Így bárkinek módja van rá, hogy elképzelje: milyen is lesz a jövő egyeteme Győrben. A fejlesztések között olyan „finomságokra” is bukkanhatunk, mint az új „Tudás-Tér”-ben  a csökkent látóképességűek tájékozódását segítő speciális vonalak a padlón, vagy a gyermekmegőrző, amely a fiatal anyukák nyugodt kutatási óráihoz hivatott segítséget nyújtani. Az új könyvtárat pedig a kor kihívásainak megfelelően már inkább Inno-Share-nek fogják nevezni, melynek központi egysége egy bő háromszáz férőhelyes elektronikus kabinet lesz. Innen hozzá lehet majd férni a világ nagy egyetemeinek tudásbázisához, így kutathatóvá válik szinte minden eddigi egyetemi jegyzet, vagy kísérlet.

A Szegedi Egyetem mintegy 7,7 milliárd forinttal gazdálkodhat – ebből tervezik megvalósítani Dugonics téri főépület felújítását. Érdekesség a tervekben, hogy a mérnöki kar új épülete környezettudatosságból önmagában is példát mutatna a hallgatóknak. Úgynevezett passzív ház kialakítását tervezik, amelynek energiagazdálkodását modern, környezet- és energiakímélő technológiával képzelték el. A napkollektoron, napelemen, hőszivattyún kívül az épületgépészeti megoldások is szabad szemmel megvizsgálhatóak lesznek majd a hallgatók számára.

Nagyjából ötmilliárd forint értékű beruházás zajlik a Debreceni Egyetemen is, amelynek középpontjában a korszerű reáloktatás áll. A projekt vállalása szerint a következő években a teljes természettudományos és műszaki képzés infrastruktúrájának és infokommunikációs hátterének fejlesztése fog megvalósulni. A beruházás révén létrejön az Interregionális Műszaki - Agrár Szaktanácsadási és Továbbképzési Központ (MAG Ház), valamint elkezdődik az orvosi képzés elméleti megalapozását segítő Elméleti Négyszög fejlesztése, és új épületbe költözik az Informatikai Kar.

Kanaki Anna

eduline

 

 

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.