Miközben a sofőr a számára fontos információkat láthatja maga előtt a szélvédőn, addig az anyósülésen akár filmet is nézhetnek majd az üvegen.
Egy, a nemzetközi autóiparban is újdonságnak számító fejlesztés kiemelt szakasza zárult le a BME-n – jelentette be az intézmény.
Nemzetközi díjat nyert a BME deepfake-ellenes fejlesztése
A BME kutatói elkészítettek egy új széles látószögű, szélvédőn megjelenített kijelző szimulációs rendszert, amely fajlagosan olcsóbb a már létezőknél, ezért már több iparági szereplő érdeklődését is felkeltette.
Az új fejlesztésnek köszönhetően a legkülönfélébb vezetési információk fognak majd megjelenni a szélvédőn. Ez jelentősen növelheti a közlekedésbiztonságot, mivel a jármű vezetőjének egy pillanatra sem kell majd levennie a tekintetét az útról.

Head-up display, HUD - szimulációs rendszer
Koppa Pál, a BME Atomfizika Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára elmagyarázta, hogy a jelenleg is használt kijelzőknek az a nagy hátránya, hogy „különféle optikai hibákkal működnek és szűk látószögűek, így nem alkalmasak kiterjesztett valóság alkalmazására.”
Az új technológia érdekessége, hogy
- megszünteti a szélvédő két határterületén fellépő szellemképet,
- hatékonyan kiszűri a környezeti fények visszaverődését,
- szemkövető rendszerével a kiterjesztett valóságot pontosan a járművezető nézőpontjához igazítja és
- külső rendszerek által nyújtott adatokat is képes lesz megjeleníteni.
„A fejlesztés már az önvezető autók korszakára is készül, amikor a szélvédő elsődlegesen szórakoztató funkciót fog betölteni. Ám addig is alkalmas lehet arra, hogy miközben a vezető számára csak a vezetéstámogató információk jelennek meg a felületen, az utas például filmet néz rajta” - tette hozzá Koppa Pál.
A látványos prototípus várhatóan két éven belül már el is elkészülhet.