Akár az egész életüket megváltoztathatja egy ilyen lehetőség, mégis azok nem értesülnek róla, akiknek a leginkább szüksége van rá. Hátrányos helyzetű diákok jelentkezését várja a Milestone Intézet, de akár a tanáraik, pártfogóik is ajánlhatják őket.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján hátrányos helyzetűként (HH) 81 354, halmozottan hátrányos helyzetűként (HHH) 72 611 kiskorút tartottak nyilván Magyarországon 2023-ban a szülők iskolai végzettsége, alacsony foglalkoztatottsága és az elégtelen lakókörnyezet alapján. A legtöbb kiskorút Budapesten, valamint Pest, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Veszprém megyében.
A Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány 2023-as jelentése szerint ezek a gyerekek és fiatalkorúak a hátrányos helyzetükből adódóan az oktatás számos területén hiányt szenvednek.
Például ezeket a gyerekeket érinti leginkább a korai iskolaelhagyás problémája. Ők azok a 18–24 év közötti fiatalok, akik legfeljebb alapfokú iskolai végzettséggel rendelkeznek, ami tovább növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.
De súlyos gondokat okoz az iskolai szegregáció is, vagyis az, hogy a különböző társadalmi rétegek egymástól elkülönülve tanulnak. Ebben az esetben a hátrányos helyzetű gyerekek csak hozzájuk hasonlóan hátrányos helyzetű diákokkal. Emiatt a 2023-as jelentés szerint például a hátrányos helyzetű, szegregált iskolákban tanulók kompetenciaméréseken nyújtott eredményei jóval elmaradnak a nem szegregátumban tanuló diákok eredményeitől. Emellett kisebb valószínűséggel szereznek középfokú végzettséget, érettségit és vesznek részt a felsőoktatásban.
Nem azért, mert ezeken az országrészeken ne lennének tehetséges gyerekek, hanem azért, mert az esetek többségében ezek a diákok nem kapják meg a szükséges tehetséggondozást, vagy meg sem fordul a fejükben, hogy a tanulás jelenthet számukra kiutat a hátrányos helyzetből. Pedig, hogy ez mennyire így van, azt az is bizonyítja, hogy az ózdi kistérségben működő Van Helyed Alapítvány pártfogásába kerülő összes gyerek befejezi az általános iskolát, 95 százalékuk a középiskolát is, 50 százalékuk pedig még egyetemre is megy.
Út a felsőoktatásba
A tehetséges, hátrányos helyzetű vagy roma diákok támogatására kínál ösztöndíjprogramot és tehetséggondozást a nemzetközileg elismert, 2010-ben alapított Milestone Intézet is, aminek fő profilja a diákok külföldi egyetemi felvételire készítése.
A program olyannyira sikeres, hogy 2021-ben a Milestone bekerült a brit The Telegraph listájába, mint az egyik olyan oktatási intézmény, ami a legtöbb hallgatót küldi a világ legjobb egyetemeiként ismert Oxfordra és Cambridge-re. Emellett pedig az elmúlt években több mint 1200 diákjuk kapott mintegy 2584 felvételi ajánlatot a Quacquarelli Symonds nemzetközi egyetemi rangsor élén szereplő felsőoktatási intézményektől.
Ennek a lehetőségnek köszönhetően kapott például ajánlatot a brit King’s College Londontól Csorba Leila, aki nyolcadikos korában a Romaversitas Alapítványnál dolgozó nagynénjétől hallott a Milestone roma származású vagy hátrányos helyzetű diákoknak kínált Bridge-ösztöndíjáról.
„Kiskoromtól kezdve külföldön szerettem volna továbbtanulni, de ennek a felvételi procedúrának a megismerésében a magyar közoktatásban nem kaptam segítséget” – meséli Leila, aki 9. osztálytól kezdve négy éven át, egészen a középiskola végéig vett részt ösztöndíjasként a Milestone programjában.
Vele ellentétben a szintén Bridge ösztöndíjas Szigethy Lili nem készült külföldre. Mindig is tudta, hogy itthon szeretné megvalósítani a céljait, amiben szintén segítséget kapott a Milestone mentorjaitól és különleges oktatási rendszerétől.
„Ma már egyetemista vagyok. A felvételi során egyetlen egyetemet jelöltem meg, amire végül fel is vettek, de még mindig úgy gondolom, hogy az volt a legnagyobb dolog, amit valaha elértem, amikor bekerültem a Milestone-ba. És ennek is örültem a legjobban” – mondja Lili.
A Bridge ösztöndíjnak köszönhetően a lányok mindketten tandíjmentesen tanulhattak a Milestone Intézetben. A felvételhez azonban amellett, hogy a szociális kritériumok közül legalább kettőnek meg kellett felelniük, ugyanúgy felvételi vizsgázniuk kellett, mint az összes többi diáknak is.
Felmérték például az angoltudásukat, ami létfontosságú a Milestone-ban való tanulmányokhoz, hiszen az oktatás és mentorálás angol nyelven zajlik. Ezt követően pedig szóban is számot kellett adniuk a kompetenciákról, ehhez egy-egy filmet kellett megnézniük, majd különböző szempontok alapján a felvételiztető tanárokkal beszélgetni róla, akikkel aztán megvitatták a jövőbeli céljaikat is.
Leila így öt, Lili pedig – mivel 11. osztályosként talált rá a programra – két évet töltött a Milestone-nál. Ezekre az évekre visszaemlékezve azt mondják; amellett, hogy számos ismeretlen témába és képzésterületbe nyertek betekintést (például politika, gazdaság, társadalomtudományok, esszéírás), rengeteget fejlődött az angoltudások és a kritikus gondolkodásuk is. A legfontosabb pedig, hogy bár más társadalmi háttérrel érkeztek a Milestone Intézetbe, mint a többi ott tanuló diák, egyszer sem érezték úgy, hogy bármi miatt kivételeznének velük.
Bridge ösztöndíj |
A Bridge ösztöndíj tehetséges, különösen rászoruló diákok számára nyújt lehetőséget ahhoz, hogy tandíjmentesen tanulhassanak a Milestone Intézetben. A beérkező pályázatokat a jelentkezés okai és egy csatolt ajánlólevél figyelembevételével értékelik. Az elbírálás során az alábbi szempontokat veszik figyelembe:
Bővebb részleteket ide kattintva találtok. |
Tanárok, pártfogók segítségét kérik
Piringer Patricia, a Milestone Intézet marketing és kommunikációs vezetője szerint bár az intézet páratlan lehetőséget kínál a rászoruló diákok számára, arról mégis nagyon kevesen értesülnek. Feltehetően éppen azért, mert ezek a diákok kevésbé vannak tisztában a lehetőségeikkel, nincs megfelelő internethozzáférésük vagy meg sem fordul a fejükben, hogy elég tehetségesek ahhoz, hogy bekerüljenek a programba. Emiatt rendkívül fontos, hogy a tanáraik, pártfogóik tudjanak róla, hogyan nyújthatnak segítséget a tehetséges, rászoruló diákjaik számára.
A Milestone programjába például ajánlhatják őket. A Bridge ösztöndíj leírásában ezzel kapcsolatban azt írják;
„Az ajánló olyan nagykorú személy lehet, akivel az ösztöndíj jelentkező hosszabb ideje kapcsolatban áll és együttműködik, de nem családtag (pl. oktató, vallási vagy identitás alapú közösségvezető, szakkörvezető, önkéntes szervezet vezető). Fontos, hogy az ajánló személy ismerje a jelentkező karakterét és szociális hátterét. Az ajánlólevél írója feltétlenül térjen ki arra, a diáknak miért van szüksége teljes tandíjmentességre, és hogyan segítené a Bridge ösztöndíj a tanulmányi előmenetelét.”
A jelentkezési határidő a 2025/26-os tanévre 2025. február 2.