Gamernek lenni nem ördögtől való dolog, miért gondolják azt mégis sokan? Campus life
Talabér Dominika

Gamernek lenni nem ördögtől való dolog, miért gondolják azt mégis sokan?

Az online játékok használóinak nagy részét nem veszélyezteti a játékfüggőség - mondta az Eduline-nak Bányai Fanni pszichológus, az ELTE PhD-hallgatója, a téma kutatója, aki úgy véli, érdemes lenne "érzékenyítő programokat" szervezni a gyermekeiket a videójátékoktól féltő szülőknek, "meg kell érteniük, hogy ez is ugyanolyan tevékenység, mint bármilyen más hobbi".

„A játék elveszi tőlem a gyerekemet” – ezt tapasztalják általában a szülők Bányai Fanni pszichológus szerint, amikor azzal szembesülnek, hogy gyerekük számítógépes játékokkal tölti a szabadidejét. „Pedig ez egyáltalán nem így van” – szögezi le a pszichológus, aki úgy gondolja, a videójátékok negatív következményeit könnyebb megragadni, mint hogy arról beszéljünk, az idegen nyelv elsajátítását segítheti, a kreativitást növelheti, és a szem-kéz koordinációjában is segítheti a játék. "Számos olyan készség van, amit a játékoknak köszönhetően erősíthetünk” – mondja.

A pszichológus úgy véli: az új, nem igazán ismert vagy értett jelenségekhez sokszor félelemmel közelítünk, és inkább a negatív oldalát ragadjuk meg. Bányai Fanni tagja az ELTE Pszichológiai Intézetében egy olyan kutatócsoportnak, amelynek a videójáték-függőség kutatása az egyik fő profilja, de a szakember egyik célja az, hogy rávilágítson arra: a játékok nem feltétlenül rosszak, nem csak negatív oldaluk van.

Mégis mekkora a játékfüggők aránya? Bányai Fanni azt mondja, a külföldi minták alapján nagyon eltérő az, hogy a játékos populáción belül mekkora a "problémás játékosnak " tekinthetők aránya, és ez a magyar mintában sincs másképpen. „Azok a kutatások, amelyek elsősorban az ELTE-s kutatócsoportnak a munkájához, nevéhez fűződnek, pár százalékos eloszlást mutatnak” - magyarázza. 

Csak egy óra játék

„Pszichológusként általában azért is hívnak meg bennünket gamer eseményekre, hogy megnyugtassuk a szülőket: a játék nem rossz” – mondja Bányai Fanni, aki szerint ez még mindig nagyon nehéz kérdés a szülők és a gyerekek között. Még akkor is, ha a szülő kellően nyitott, és elfogadja, hogy a gyereke játszik, sőt akár támogatja is.

„Meg kell értenünk, hogy ez is egy ugyanolyan tevékenység, mint bármi más hobbi" - mondja a pszichológus, aki szerint nagy szükség lenne arra, hogy akár iskolai programok épüljenek a téma köre, vagy a diákok közösen menjenek el olyan gamereknek szóló eseményekre. „Javaslom a szülőknek, hogy próbálják meg félretenni a negatív érzéseiket, és kérjék meg a gyereküket, hogy magyarázzák el nekik, hogy miről szól a játék. Menjenek el a PlayIT-re a gyermekeikkel. Ott általában szoktak lenni kerekasztal-beszélgetések, kollégáimmal mi is sokszor meghívást kapunk.ezekre az eseményekre. Ilyenkor tudunk beszélgetni különböző YouTuberekkel, streamerekkel, tehát olyan személyekkel, akik ebben a közösségben dolgoznak, élnek, alkotnak" - teszi hozzá.

A szakember szerint az iskolának is fontos szerepe lenne: a diákokat meg kell tanítani arra, hogyan használjanak biztonságosan különböző szoftvereket, és hogy "az internetre nem mindent töltünk fel, figyelünk a jelszavainkra, adatvédelmi beállításokra”. „Meghívhatnának egy-egy külső előadót a gyerekeknek és a szülőknek is. Például a gyerekek által ismert személyeket, gondolok itt olyan YouTuberekre, olyan twitch-streamerekre, akik el tudják azt mondani, hogy milyen ez a világ, mik az előnyei, mik a hátrányai, miket érdemes tudni róla. Egy érzékenyítő program fontos lenne a szülők részére, akár egy szülői értekezlet formájában, olyan program, amely tájékoztatást ad nekik, ahol ismerkedhetnek ezzel a világgal. Hogy ne csak egy óra játékot lásson, hanem próbálja megérteni, miről is van szó. Az érzékenyítés egyébként a legjobb megoldás, nem csak társadalmi kérdésekben, hanem ilyen esetekben is” – mondja a pszichológus.

Problémák a játékon keresztül

A játékfüggőség a pszichológus szerint nem pusztán csak a játék miatt alakul ki, „inkább azt mondanám, hogy a játékon keresztül jelenik meg az a probléma, amellyel a valóságban egyesek nem tudnak megküzdeni. Ez lehet depresszió, lehet szorongás, lehet az, hogy nem kap elég visszajelzést a valóságban, nem tud megküzdeni problémáival” – mondja Bányai Fanni, hozzátéve: akiket a való életben folyamatos kudarcok érnek, a játékban megtalálja a pozitív és biztonságos légkört, „amiből aztán nem akar kilépni, mert ha kilép belőle, akkor megint kapja a negatív érzéseket is”.

A szakember szerint a játékosok többségét nem veszélyezteti ez a probléma, a "problémás játékosoknál" viszont figyelni kell arra, hogy ez ne alakuljon át egy olyan negatív tevékenységgé, amely ténylegesen rontja a saját és a környezetének a helyzetét. Kontrollvesztés esetén - amikor az illető már nem tud az adott tevékenységgel párhuzamosan stabil, biztonságot életet élni - már viselkedési addikcióról lehet beszélni.

Lehet túl korán kezdeni?

A SAS-ba (Sportolók Alternatív Sulija) már általános iskolások is felvételizhetnek, akik tanulmányaik mellett válhatnak profi gamerekké. Bányai Fanni – aki pszichológusként a SAS diákjait segíti - az e-sportolókat a hagyományos sportolókhoz hasonlítja. "Voltak diákok, akik azt mondták, hogy ők e-sportolók szeretnének lenni, és megfogalmaztak konkrét célokat. Egy ilyen iskolában lehetőséget kapnak arra, hogy a tanulmányaik mellé be tudják építeni a játékot. Elég korán megtanulják már azt, hogy hogyan osszák be az idejüket, hogy hogyan találják meg a prioritásokat a különböző tevékenységek között” – mondja, hozzátéve: „gondoljunk csak egy hagyományos sportágnak a sportolójára, aki napi szinten több órát foglalkozik azzal, hogy egy dobást vagy ugrást tökéletesítsen, ez az e-sportban is ugyanígy van”.

A pszichológus szerint a játékok fejleszthetik a kommunikációs készségeket, különösen az online multiplayer játékok, ahol szükség van arra, hogy az ember megfelelően tudjon kommunikálni, konfliktusokat kezelni a csapattagok között. „Megtanul csapatban dolgozni, megtanulja azt, hogy figyeljen a többiekre, a társaira. Ugyanakkor magabiztosságot is adnak nagyon sok esetben: a játékok többségében az van, hogy ha hibáztál, akkor megpróbálhatod újra. Addig próbálkozhatsz, amíg a feladatot el nem fogadta a játék. Ha a játékban megtanulod azt, hogyan bízzál önmagadban, és felismered azt, hogy miben vagy jó, és miben kell fejlődnöd, az a valóságba is átültethető attitűd” – mondja Bányai Fanni.

„A videójátékok a nyelvgyakorlás szempontjából is hasznosak lehetnek, ezenkívül fejleszti a szem-kéz koordinációt, a reflexeket, a reakcióidőt, de egyes játékok például a vezetői képességeket is előre tudják vinni. A játékon keresztül felismerhet magában az ember rejtett képességeket vagy felismerhet olyan élethelyzeteket, amelyekkel a valóságban is találkozott, és a játék segíthet neki abban, hogy megoldja ezeket”.

Már gamernek is lehet tanulni? Egyetemen, sőt középiskolában is van e-sport óra

Különböző egyetemeken, de már középiskolákban is megjelent az e-sport oktatása - és nem csak külföldön.