Több millió forint kártérítést kell fizetni a roma diákok szegregálása miatt Közoktatás
Eduline

Több millió forint kártérítést kell fizetni a roma diákok szegregálása miatt

Gyöngyöspatán etnikai alapon szegregálták a gyerekeket, és ezért az állami iskolafenntartó a felelős.

Összesen 89 millió forintos kártérítést ítélt meg a bíróság azoknak a gyöngyöspatai roma gyerekeknek, akiket évekig szegregált, vagyis a nem roma diákoktól elkülönített osztályokba kényszerített a helyi iskolavezetés, valamint a Klebelsberg Központ - írja a Népszava.

A kártérítésért azért perel az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF), mert a tanulók a szegregáció miatt alacsonyabb minőségű oktatást kaptak, mint nem roma társaik.

Korábban az első és másodfokú bíróság, valamint a Kúria is megállapította: a patai Nekcsei Demeter Általános Iskolában etnikai alapon szegregálták a gyerekeket, ezért hátrány érte őket, s mindezért a 2013-as államosítást követően a Klebelsberg Központ a felelős.

A tanulók a lap szerint minden szegregált osztályban eltöltött tanév után 500 ezer forintot kértek, összesen 143 millió forintra perelték a felelősöket, ebből kaptak meg 89 milliót. Az ítélet nem jogerős.

Eltűnnek a hátrányos helyzetű diákok a gimnáziumokból, zsákutcás képzéseket kezdenek el

Bajba került a hátrányos helyzetű roma gyerekeket oktató Dr. Ámbédkar Iskola, amelyet tíz éve alapított egy borsodi kisfaluban, Sajókazán Derdák Tibor szociológus, tanár és Orsós János pedagógus. A 18-ról 16 évre csökkentett tankötelezettségi korhatár, a szakképzési ösztöndíjak és a munkaügyi központok továbbképzései miatt folyamatosan csökken a diákok száma.

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.