Rakovszky Andorás: „a tanulás nemcsak a diákokra, hanem a kollégákra is vonatkozik” Közoktatás
Eduline

Rakovszky Andorás: „a tanulás nemcsak a diákokra, hanem a kollégákra is vonatkozik”

A békásmegyeri Veres Péter Gimnázium igazgatója szerint a jó iskolai eredmények eléréséhez egyaránt szükség van a motivált gyerekekre és a pedagógiai értékre.

A kimagasló eredményeket a tehetség és a szorgalom együtt adják: motivált, jó képességű gyerekek kellenek, de a pedagógusok hozzáadott értéke is nagy. Egy jól működő közegben a diákok remek kérdéseket tesznek fel a tanároknak, amely számukra löketet ad ahhoz, hogy plusz energiát tegyenek a munkájukba.

HVG középiskolai rangsor 2026: egy olyan gimnáziumban írták a legjobb matekérettségit a diákok, ami nem került be a top100-ba

„A tanulás nemcsak a diákokra, hanem a kollégákra is vonatkozik, hiszen folyamatosan változik a gyerekanyag, a tantervek, a módszerek, az infrastrukturális lehetőségek. Nekünk magunknak is magasra kell tennünk a mércénket, ahogy azt egyébként az ide jövő diákok is teszik saját maguk számára” – fogalmaz Rakovszky Andorás, az iskola igazgatója a hvg interjújában.

A gimnázium továbbá nem erőlteti a versenyzést, és nincs tagozatos rendszerük, mert nem tartják egészségesnek a túlzott egyoldalúságot. Ugyanakkor minden tehetséges diákot támogatnak azon a területen, amely érdekli őket. Emellett pedig különösen fontosnak tartják a közösség elfogadó légkörét. A kiemelkedő, de szociálisan visszahúzódó tanulókat is befogadják és megbecsülik, az iskola sikereihez viszont a támogató szülői háttér is elengedhetetlen.

Miért kevesebb még mindig a nők aránya a STEM területeken?

Rakovszky szerint az iskola célja nem csupán a tanulmányi kiválóság, hanem az „egész ember” nevelése: fontos, hogy a diákok jól érezzék magukat, és több területen is kibontakozhassanak. Bár a Veres Péter Gimnáziumot gyakran „reálos beállítottságúként” emlegetik, az igazgató ezzel nem ért egyet: „Attól még, ha valaki például matek OKTV-re megy, jó, ha van másfajta képzettsége is – később akár össze is érhet a kettő.”

Az igazgató úgy véli, a humán és reál tárgyak egymást erősítik – például a magyarórák fejlesztik a szövegértést, ami a matematika- és fizikaérettségin is előnyt jelent, míg a logikus gondolkodás a nyelvi versenyeken is hasznos.

A teljes interjút a hvg360 oldalán tudjátok elolvasni.

HVG Középiskolai rangsor 2026

Idén is összeállította a középiskolai rangsorát a HVG. Nézd meg a teljes listát Magyarország száz legjobb középiskolájáról a hvg360-on. A nyomtatott kiadványt, amely bővebb ismertetőt is tartalmaz, itt tudod megrendelni, vagy október 28-tól az újságárusoknál is beszerezhető.

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban Közoktatás Székács Linda

Kínai, japán, koreai, finn, svéd vagy katalán - ilyen ritka idegen nyelvek közül is válogathattok az ország legjobb középiskoláiban

Az angol mellé a legtöbben a németet választják második idegen nyelvként, hiszen a magyarországi középiskolák többségében csak ezt, vagy esetleg franciát, spanyolt vagy olaszt lehet. Vannak azonban olyan intézmények is, ahol ritkább idegen nyelveket is tanítanak, például oroszt, kínait, japánt vagy koreait. Megnéztük, milyen ritka idegen nyelvek közül válogathattok az ország legjobb középiskoláiban.