Három érv, amit nem érdemes beleírni az iskolaérettségi kérvénybe Közoktatás
Gál Luca

Három érv, amit nem érdemes beleírni az iskolaérettségi kérvénybe

Az iskolakezdés halasztása iránti kérelmet január 18-ig kell benyújtani az Oktatási Hivatalnak.

Minden gyerek tankötelezetté válik abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti. 2020. január elsejétől alapjaiban változtatták meg a hatéves kori iskolakezdés rendszerét. Az új szabályozás szerint az Oktatási Hivatal feladata dönteni az iskolaérettségről, így a szülők és az óvodák lehetőségei korlátozottabbá váltak.

A szülőknek írásos kérvényt kell benyújtania, ha azt szeretné, hogy gyereke még egy évig az óvodában maradjon. A hivatal azonban a gyerek személyes ismerete nélkül hozza meg erről a döntését, és csak bizonyos esetekben kér be szakértői véleményt. Ha a szülő nem ért egyet a döntéssel, kizárólag bírósági úton tehet fellebbezést.

Ezért fontos, hogy a kérelemben megfelelő indokokkal legyen alátámasztva, hogy miért kellene a gyereknek még plusz egy évet az óvodában maradni.

A Szülői Hang komolyabban is foglalkozik a témával, és az oldalukon tanácsot adnak arról, hogy milyen indokok segíthetik a kérvény elfogadását, illetve mik azok, amiket felesleges beleírni.

A közösség weboldalán három olyan indokot emelnek ki, amelyeket nem érdemes beleírni a kérvénybe:

1. A szülő joga eldönteni, hogy iskolaérett-e a gyerek.

A szülői jogra hivatkozni például az Alaptörvény vagy a Gyermekjogi egyezmény alapján azért sem indokolt, mert ezek az érvek a törvény elfogadása során is elhangzottak, azonban mégsem vették őket figyelembe. Ennek okán alig várható el, hogy ezeket az érveket más esetben méltányolnák.

2. A következő évben jobb tanárt fog kapni.

Mivel a hivatal nem tesz különbséget a tanárok között, ezért várhatóan ezt az érvet sem fogják elfogadni.

3. A barátai vagy testvére is maradnak még egy évet.

A tanárokon túl ez szintén nem mérvadó a hivatalnál, így az engedély megadását sem fogja elősegíteni.

Korábbi cikkünkben összegyűjtöttük azokat a jeleket, amelyek arra utalhatnak, hogy a még nem iskolaérett az óvodás. Erről bővebben itt olvashattok:

 

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.