Idén eddig 120 iskolában indult komplex kivizsgálás a magas lemorzsolódási szint miatt Közoktatás
Rodler Lili

Idén eddig 120 iskolában indult komplex kivizsgálás a magas lemorzsolódási szint miatt

Októberben és novemberben pedig még 25 intézményt fognak átfogóan kivizsgálni, ugyan ezekből az okokból kifolyólag.

Tavaly óta megduplázódott azoknak a köznevelési intézményeknek a száma, ahol az Oktatási Hivatalnak vizsgálatokat kellett indítania a gyenge kompetenciamérési eredmények és a magas lemorzsolódási szint miatt – tudta meg a Népszava.hu.

Az ilyen fajta ellenőrzések 2022 májusában indultak, miután a kormány egy rendeletmódosítással bővítette ki az iskolai ellenőrzések típusait. Az OH szakértői bizottságának, akár külsős szakértők bevonásával akkor kell átfogó vizsgálatot indítania,

  • ha egy iskola az országos átlagnál kimutathatóan alacsonyabb eredményeket ért el a kompetenciamérések során;
  • ha az intézmény vagy az intézményvezető legalább három területen 60 százalék alatti, vagy egy területen 30 százalék alatti eredményt ért el a pedagógiai-szakmai ellenőrzéskor;
  • ha a tanulói lemorzsolódás mértéke magasabb a megyei vagy az országos átlagnál;
  • ha egy intézmény nem készített fejlesztési, intézkedési terveket a problémák orvoslására.

 

Az OH továbbá azt is közölte, hogy

  • a kompetenciamérési eredmények miatt eddig 82 esetben,
  • a tanulói lemorzsolódás miatt 77 esetben,
  • az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés kapcsán készítendő fejlesztési vagy intézkedési terv hiánya miatt 41 esetben indult ellenőrzés.

 

A Hivatal, a lap további érdeklődésére azt is közölte, hogy eddig 15 intézmény esetében indult utóellenőrzés, aminek a során megállapították, hogy az intézmények az intézkedési tervben foglaltakat jellemzően végrehajtják, a célok 4 intézményben részben, 2 esetében nem valósultak meg.

Korábban a komplex ellenőrzések elindulását sok szakértő és szakmai szervezet is kritizálta, mivel a teljes felelősséget a magoldással kapcsolatban, az iskolákra hárítja a Hivatal. Az igazgatóknak kell intézkedési tervet kidolgozniuk és végrehajtaniuk a tanulói lemorzsolódás, vagyis a korai iskolaelhagyás visszaszorítása érdekében is, pedig az okok rendszerint túlmutatnak az iskola határain.

A KSH legutóbbi oktatási jelentése szerint, amivel korábban az Eduline-on is átfogóan foglalkoztunk, a korai iskolaelhagyók (azok a 18-24 évesek, akiknek legfeljebb általános iskolai végzettségük van és nem vesznek részt semmilyen képzésben) aránya Magyarországon 11,6 százalék volt 2023-ban, ami a negyedik legmagasabb arány az Európai Unióban.

Nem csak a konkrét iskolaelhagyók aránya magas, hanem a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók aránya is. A 2023/2024-es tanév második félévében nagyjából 19,3 ezer, a köznevelésben tanuló diák volt kitéve a lemorzsolódás veszélyének. Ez a szám pedig nem tartalmazza a szakképzésben tanulók adatait. Persze a lemorzsolódások mögött rendszerint a nehéz családi körülmények, szociális és gazdasági gondok, illetve személyes problémák is szerepet játszanak a tanulási nehézségek mellett.

A KSH egy korábbi elemzésében azt is elismerte, hogy a kedvezőtlen folyamatok összefüggésbe hozhatók azzal, hogy 2012-ben a tanköteles kor 18-ról 16 évre csökkent.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.