Minden tizedik-huszadik diák diszkalkuliával küzd, a diagnózis azonban sokszor éveket késik Közoktatás
Szabó Fruzsina

Minden tizedik-huszadik diák diszkalkuliával küzd, a diagnózis azonban sokszor éveket késik

Már az óvodásoknál fel lehet fedezni a diszkalkuliára utaló jeleket, mégis előfordul, hogy a diagnózis éveket késik, és csak hetedikesként-nyolcadikosként derül ki egy diákról, hogy számolási zavarral küzd. Pedig akinél időben felismerik a diszkalkuliát, és megfelelő terápiát kap, az nemcsak matematikából teljesít majd jobban. Megspórolja a gyakran kialakuló önbizalom- és a motivációhiányt.

„Van egy hatodikos-hetedikes diák, aki szeret olvasni, jól kommunikál, jó történelemből és nyelvből, de teljesen leblokkol, ha azt kérdezzük tőle, mennyi a 12 meg a 10, matematikából pedig csak hármasai vannak. A szülők nem értik, mi a baj, elkezdik korrepetálni vagy a napi tananyagból. Mindenki gyakorol vele, a testvére, a nagymama, a szomszéd. Nem javul a helyzet, a gyerek nem akar iskolába menni, megjelenik a szorongás és más pszichoszomatikus problémák. Sokszor már pszichológust is bevonnak, aki próbálja kibontani, mi állhat a háttérben. Miközben csak arra lenne szüksége, hogy a gyereknél diagnosztizálják a diszkalkuliát, és elkezdhesse a terápiát” – ad betekintést Szabó Ottilia, a Dyscalculine program szakmai vezetője abba, milyen következményei lehetnek annak, ha nem kerül időben szakemberhez egy diszkalkuliás diák.

A diszkalkulia – amely a többi „diszes” problémához, vagyis a diszlexiához és a diszgráfiához hasonlóan ún. részképességzavar – nem csupán matematikaórán okoz gondot, gyakoriak az időérzékeléssel, a térbeli tájékozódással és a mennyiségek becslésével kapcsolatos nehézségek is. A diszkalkulia okait csak részben ismerik a szakemberek, a hátterét a mai napi kutatják, kialakulásában az idegrendszeri sérülések mellett az agyi információfeldolgozás eltérései is szerepet játszhatnak. A probléma meglepően sok embert, a népesség 5-10 százalékát érinti. Ez kifejezetten magas arány: ha azzal számolunk, hogy itthon körülbelül 1 100 általános és középiskolás tanul, és közülük minden tizedik-huszadik számolási zavarral küzd, az azt jelenti, hogy gyakorlatilag minden osztályteremben ül legalább egy diszkalkuliás diák.

Miért nem megy a matek?

Jó esetben ezek a diákok tudják, miért nem megy nekik a matek, és megfelelő terápiát is kapnak. Szabó Ottilia azt mondja, a diszkalkuliára utaló jeleket már az egészen kicsi gyerekeknél fel lehet fedezni, ennek ellenére a diagnózis sokszor éveket késik, sokszor maguk a szülők ódzkodnak attól, hogy kimondják: baj van. Pedig ha egy diák nem kap megfelelő fejlesztést, felnőttként olyan mindennapi feladatokkal is meggyűlhet a baja, mint egy bevásárlás végösszegének a kiszámolása, egy menetrend értelmezése vagy éppen az analóg óra használata.

Diszkalkuliás diákoknak szóló feladatok. Az egyszerű korrepetálás nem elég, speciális terápiára van szükségük

„Nem jellemző, hogy az óvodában észrevennék a problémát, pedig már csecsemőkorban is vannak olyan jelek, amelyek az észlelés zavarára utalnak. Diagnózist körülbelül harmadikos koruktól kapnak a gyerekek, amikor a szorzótáblánál megbicsaklik a tanulás, és a szülők elkezdik kutatni, hogy mi állhat a probléma hátterében” – mondja a terápiás szakember, aki szerint olyan is előfordul, hogy egy diák csak hetedikesként-nyolcadikosként jut el a megfelelő szakemberhez. Egész egyszerűen azért, mert megpróbálja sajátos számítási technikákkal kompenzálni a bizonytalanságát, különböző taktikákkal rejtegetni a számolási zavart, így előfordul, hogy egy általános iskolásról évekig nem derül ki, hogy diszkalkuliás.

„Intő jel, amikor egy jó képességű gyerek szorong a számolást igénylő mindennapi helyzetekben, például nem szeret vásárolni, pénzzel bánni, de akár a pontos idő vagy a dátum megnevezését is kerüli” – magyarázza Szabó Ottilia, aki szerint felső tagozatban sem ritka, hogy egy diszkalkuliás diák nem képes gyorsan összeadni a kettőt és az ötöt. „Lehet, hogy ezt a feladatot csak úgy tudja megoldani, hogy elképzel két dobókockát, és egyesével leszámolgatja a pöttyöket. Vagy az asztal alatt az ujjain kezd el számolni” – magyarázza.

A szakember nem csak akkor kell gyanakodni a diszkalkuliára, ha a diák egyeseket visz haza matematikából. „Tudjuk, hogy az iskolai osztályzatok nem feltétlenül a valódi teljestményt tükrözik, ezért nem általános, hogy a diszkalkuliás diákok megbuknak matematikából. Mert azt látja az osztályfőnök, hogy van itt egy diák, akinek minden tárgyból négyes-ötöse van. Hogyan buktathatnák meg őt matematikából?” – említ egy példát.

Az árulkodó jelek

A pedagógusok legtöbbször csak annyit látnak, hogy a diák lassabban számol, mint a többiek, hogy fejben számolni nem igazán tud, írásban egy kicsit jobb. „Hogy egy egyszerű összeadás eredményéig milyen módszerrel jut el, azt nem látják” – mondja Szabó Ottilia. Van azonban jó néhány tipikus számolási hiba, ami diszkalkuliára utalhat. „A diszkalkuliás gyerekek nem látják a szám mögött a mennyiséget. Nem látják a mennyiségi növekedést, hogy ha hozzáteszek valamihez még egyet, akkor abból több lesz. Ha elveszek, akkor kevesebb. Van, hogy nem tudják jó sorrendbe helyezni a számokat, hogy a 40 előtt a 39 van, az 59-et pedig a 60 követi. Nem feltétlenül tudnak kettesével-hármasával számolni. A helyi érték fogalmának bizonytalansága is tipikus jel. Ha például a 12-t és 24-et kell összeadni, akkor nem a tizen- és huszonösszegeket adják össze, hanem csak magukat a számjegyeket” – említ példákat a Dyscalculine szakmai vezetője.

Szabó Ottília, a Dyscalculine program szakmai vezetője. Azt mondja, minél hamarabb diagnosztizálják a diszkalkuliát, annál jobb

Amikor szakértői bizottság elé kerül a számolási problémákkal küzdő iskolás, ott olyan „hibaprofilt” állítanak fel, ami jól jelzi, hogy a számfeldolgozásnak melyik területe sérült. Ekkor lehet azonosítani, hogy bizonyos számolási hibákat azért követ el, mert nem látja a számok egymás közötti viszonyát, nem észlel arányt, vagy a helyi értékben bizonytalan – mondja a szakember.

Minél hamarabb megvan a diagnózis, annál jobb

Akárcsak a többi részképességzavarra, a diszkalkuliára is igaz: minél korábban ismerik fel, annál jobb eredményeket lehet elérni a fejlesztésben. Az óvodások, iskolások vizsgálatát a szülők és a pedagógusok is a pedagógiai szakszolgálat járási szakértői bizottságától kérhetik, amely – ha indokoltnak tartja – javasolhatja a megyei szakértői bizottság további vizsgálatát. Ha bebizonyosodik, hogy egy diák diszkalkuliás, megkapja a sajátos nevelési igénnyel járó „szolgáltatáscsomagot”, amelynek a legfontosabb része a gyógypedagógiai ellátás, a preventív vagy az ún. reedukációs terápia.

Bár a legtöbben azt gondolják, hogy a diszkalkuliásoknak – kis túlzással – nem kell matematikát tanulniuk az iskolában, valójában csak tantárgyrészek vagy a matematika értékelése és minősítése alól kaphatnak felmentést, és az is az utolsó utáni lépés. „Sok szempontot kell ilyenkor mérlegelni. Hogy a mentesítés nem lesz-e gátja a gyerek fejlődésének, elősegíti-e azt, hogy harmonikus személyiségként kerüljön ki az iskolából. Azért is kell körültekintően dönteni, mert ha túl korán mondunk le arról, hogy egy diák legalább a helyi érték fogalmát elsajátítsa, hogy képes legyen a mértékegységek átváltására, a pénz kezelésére, akkor ez a felnőttkori önállóságát is korlátozza” – magyarázza Szabó Ottilia, aki úgy véli, a diszkalkuliások sokszor nagyon jó képességekkel rendelkeznek, így ezt a szintet mindenképpen el kellene velük érni.

A szakember szerint a mentesítés egyébként sem végleges, „ha közben a diák kapja a fejlesztést, és ő is sokat tesz azért, hogy a hátrányait leküzdje, eljuthat oda, hogy újra lehessen osztályozni”. A tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják: gyakoribb, hogy ha valakit felmentenek, akkor később sem kérik ennek visszavonását, pedig eredményes fejlesztéssel ez elérhető lehetne.

Önbizalom- és motivációhiány

„Évtizedekig dolgoztam terápiás szakemberként, és voltak olyan diákok, akiket a végén mégiscsak fel kellett menteni az értékelés alól, így bekerült az érettségi bizonyítványukba, hogy matematikából nem vizsgáztak, helyette más tantárgyat választhattak az érettségin, de az önbizalmuk nem sérült” – mondja a terápia egyik legfontosabb pozitív hatásáról Szabó Ottilia, aki úgy véli, ha nem diagnosztizálják a problémát, és a gyerek nem kap megfelelő terápiát, egy idő után negatív önértékelése lesz, motiválatlansággal küzd majd.

Számok nélkül ugyanis semmi sem működik, a probléma megjelenik majd történelemórán, amikor az évszámokról lesz szó, és földrajzórán is, amikor a domborzatról kell tanulni. De ha valaki tudja magáról, hogy diszkalkuliás, és fejlesztést is kap, reálisan látja a saját képességeit, és ez a pályaválasztásban is segíti majd. Sőt később is. „Ha elfogadja, hogy nehezen lát át mennyiségeket, nehezen számol, akkor – ha kell – előkapja a mobilját, és használja azokat az appokat, amelyek segíthetnek neki a mindennapokban” – mondja a szakember.

Nem szeretnél lemaradni a legfontosabb információkról? Iratkozz fel hírlevelünkre

Ha szeretnéd megkapni legfrissebb cikkeinket az érettségiről, az egyetemi-főiskolai és a középiskolai felvételiről, ha érdekelnek a felsőoktatás, a közoktatás, a nyelvoktatás és a felnőttképzés legfontosabb változásai, iratkozz fel hírleveleinkre itt vagy kattints az oldal tetején a feliratkozás gombra.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.