A nap hírei: ezek az idei érettségi lehetséges alternatívái, pörög a távoktatás Közoktatás
Eduline

A nap hírei: ezek az idei érettségi lehetséges alternatívái, pörög a távoktatás

Érettségi, távoktatás és hosszútávú következmények. Ma összeszedtük a lehetséges érettségi alternatívákat, újabb olvasói véleményekről számolunk be, amelyekből kiderül, milyen a távoktatás. Itt vannak a mai nap legfontosabb oktatási hírei.

Mi lesz az érettségivel?

Maruzsa Zoltán nemrég azt mondta: ha a helyzet romlik, szóba jöhet mind az érettségi időbeni eltolása vagy egyéb megoldások keresése. De milyen megoldások? Összeszedtük a lehetséges alternatívákat.

Újabb vélemények a helyzetről

Mit tapasztal egy-egy tanár és szülő, hogyan működik az új, távoktatási rendszer az ő szemszögükből? Újabb olvasói véleményekről számolunk be, amelyekből mindez kiderül.

"Elég nagy a káosz most az oktatásban, ez valamennyire érthető is. Negatív tapasztalatunk sajnos nekünk is van, méghozzá az, hogy a tanárok túlméretezik a feladatmennyiséget" - írta egy 6 gyerekes anyuka, akinek két egyetemista, egy középiskolás, két általános iskolás és egy óvodás gyereke részese az új rendszernek.

Nem egyedi eset, hogy a nagyobb iskolás testvér vagy a szülő tanul a gyerekkel. A távoktatásban azonban ennek megváltozott a szerepe. Hárman vagyunk testvérek: én, a 6. osztályos és az 5. osztályos tesóm - írta nekünk egy végzős gimnazista. A tanulást nagyon nehéz megoldani velük - mesélte-, mert nagyrészt nem akarnak tanulni és ha nem lenne elég - mivel ketten vannak-, sokszor azt sem tudja a család, hogy kinek melyik házit küldték. Mesélte az egyik olvasónk.

Elindult a távoktatás az egyetemeken is

Megkezdődött a digitális oktatás a felsőoktatási intézményekben - mondta Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára. Erről a diákoknak is megvan a véleménye.

A ELTE osztatlan tanárképzésén tanuló hallgató leírta, hogy a távoktatás nélkül is bonyolult volt a helyzete, ugyanis a tanárképzés náluk eleve azzal járt, hogy 3 kar 4 épülete között kellett mozognia. Ez most még sokkal, de sokkal rosszabb lett.

"Mi lenne, ha kiűznénk a szótárunkból a számonkérés kifejezést?"

Az új Nemzeti alaptanterv munkálatait elindító Csépe Valéria professzor régóta nem adott interjút. Most úgy látta, a koronavírus járvány miatt kényszerből bevezetett "digitális tanrend" kapcsán érdemes megszólalnia. A teljes beszélgetést itt olvashatjátok el. 

"Mi lenne, ha kiűznénk a szótárunkból a számonkérés kifejezést?"

Az új Nemzeti alaptanterv munkálatait elindító Csépe Valéria professzor régóta nem adott interjút. Most úgy látta, a koronavírus járvány miatt kényszerből bevezetett "digitális tanrend" kapcsán érdemes megszólalnia.

Digitális oktatás: szét fogja húzni a mezőnyt?

Vannak olyan intézmények, akik eddig kísérleteztek a digitális oktatással, viszont vannak olyanok, akik most nagyon nehéz helyzetbe kerültek. Az eddig is kísérletező intézmények jobbak lesznek, a frontális, egyoldalú ismereteket átadók viszont nehéz helyzetbe kerülnek – mondta Radó Péter. A teljes anyagot itt olvashatjátok meg.

Nem szeretnél lemaradni a legfontosabb információkról? Iratkozz fel hírlevelünkre

Ha szeretnéd megkapni legfrissebb cikkeinket az érettségiről, az egyetemi-főiskolai és a középiskolai felvételiről, ha érdekelnek a felsőoktatás, a közoktatás, a nyelvoktatás és a felnőttképzés legfontosabb változásai, iratkozz fel hírleveleinkre.

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.