Idén átalakul a tanárképzés: sokaknak vissza kell majd térniük diplomázás után az egyetemre Felsőoktatás
Eduline

Idén átalakul a tanárképzés: sokaknak vissza kell majd térniük diplomázás után az egyetemre

Ötéves tanárképzések indulnak idén ősszel, de a lerövidített képzési idő mellett más is változik.

2022 őszétől egységes, ötéves képzésben tanulnak majd a tanárszakosok. A képzési idő csökkenése miatt az összes kreditszám is változik (10 félév alatt maximum 300 lehet). Megszűnik a harmadik év utáni választási lehetőség, az egységes képzésben szerzett diplomával általános és középiskolában lehet majd tanítani - erről Gerner Zsuzsa, a PTE Tanárképző Központ főigazgatója beszélt a Pécsi Tudományegyetem Online Magazinjának.

Az intézmény főigazgatója elmondta, a pedagógiai-pszichológiai elméleti és gyakorlati felkészítés modulja nem változik, a szakmódszertan kreditszáma viszont nő, és egy új, kollaborációs térrel, oktatástechnikai innovációval és mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismeretkör is megjelenik.

Változnak a gyakorlatok is, az új képzésben részt vevők a képzés teljes időtartama alatt teljesítenek majd gyakorlatot, amely pályaismereti, pályaszocializációs gyakorlattal egészül majd ki. A tanítási gyakorlat - melyet a hallgatók gyakorlóiskolákban teljesítenek - megmarad, de több egymásra épülő elem alkotja majd, mint a hospitálás, a mikrotanítás (a tanóra részfeladatait végzi el a hallgató, vezetőtanár irányításával és részvételével), és az önálló óratartás.

Gerner Zsuzsa a szaktanári képzési rendszerről is beszámolt, ez azokat érintheti, akik középiskolában fakultációt szeretnének tanítani, vagy emelt szintű érettségire felkészíteni. Nekik a Pedagógus I. minősítés megszerzése után vissza kell jönniük az egyetemre és elvégezni a szaktanári képzést.

 

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt" Közoktatás Kurucz Tünde

"Ma már szinte ritkaságszámba megy, ha egy elsős meg tudja kötni a cipőfűzőt"

Az SNI-s, BTMN-es diákok száma nő, sok gyerek nem iskolaéretten kezdi az elsőt, a gyermekotthonból érkezőket pedig szinte lehetetlen feladat a többiekkel együtt tanítani - mondja Judit (Nevét a kérésére megváltoztattuk – A Szerk.), aki 1994 óta dolgozik egy vidéki általános iskolában tanítóként, most már nyugdíjasként. Szerinte bár a mai gyerekek okosabbak, tájékozottabbak, de az önállósodásukat a felgyorsult élet és az okoseszközök háttérbe szorítják.