Moliere: Tartuffe
Moliere: jogásznak tanítják, de
színtásulatot alakít, és játszik is.Az udvar kényeskedök című darabjára figyel
fel.Ünnepelt szerző, színész, XIV. Lajos kedvence.De a Tartuff miatt ért
támadásoktól nem tudja megvédeni. Betiltják a darab előadását.A képzelt beteg
címü mű elöadását kö-vetöen egy alkalommal rosszul lett ésmeg is halt.
Komédiában olyan embertipust muatat be, aki eltér az átlagostól.
(szemfényvesztés válik nyilvánvalóvá: KOMIKUM.)
Hösei átlagos v. kisszerü
alakok.Jellemzéskor túlzásokat, komikírozás eszközeit
alkalmazza.
Cselekményben sok valószerütlen
fordulat, cselekvés, véletlen, de a megoldás mindig szerencsés.A komédia
igazssága a leleplezésben nyilvánul meg: látszat abból tünik elö a valódi
lényeg.
Tartuffe müvének szerkezete a kor hatásait követi.A
hatásosság a csattanószerü szerkesztésben rejlik. 1. Családi perpatvar közepébe
csöppen az olvasó.A párbeszédekböl megismerjük , ki hogyan viszonyul a föhöshöz,
de annak megjelenése csak a 3. felvonásban történik. Majd a megoldás egy
váratlan fordulattal jön létre.3.A mü szereplőit aszerint csoportosíthatjuk,
jellemezhetjük, hogy ki milyen viszonyban áll, milyen véleménnyel van
Tartufferről. Az idító jelenetben Pernel asszony bigottságát ismerjük meg, aki mindent
léhaságnak tart.A legszélsöségesebb nézetek éppen Tartuffe körül lobbannakfel.Az
asszony isteníti, rajong érte.A család más tagjai indulattal beszélnek róla,
képmutatónak, álszentnek tartják. Dorine és Cléante dialógusából Orgon jellemét
ismerhetjük meg: vallásosságában túltesz anyján is, bolondja lesz
Tartuffenek.
Orgon hosszú távollét után
Tartuffe hogyléte felöl érdeklödik.
Cléant
személyiségéröl kell beszélnünk, aki mindig tárgyilagosan ítéli meg az
eseményeket.A józan észre, mértékletességre hallgat, az okos kompromisszimuk
híve.
A bonyodalom akkor kezdődik,
amikor:
-
Orgon : erkölcstelen házasság Marian&Tartuffe (a vagyonát is rá hagyatja,
sejtés)
-
Marian: ellenkezik, de szülöi önkény
-
Dorin : a szerelmesek helyett, talpraesett komorna
perlekedik
-
Tartuffe megjelenése
Önsanyargató, komikumnak tünő
szerzetesként jelenik meg.A helyzetkomikum fokozódik, amikor az álszemérem
érvényesül (letakarja Dorin kebleit, akierre talpraesetten felel: nem kell
odanézni.)
Fölgyorsulnak
az események
-
Leleplezödés fokozatai
Így
befészkelte magát, hogy biztonságban érzi magát.
Szerelmet vall Elmírának, amit
kihallgatott Dorin, beárulja Orgonnak, aki inkább hisz Tartuf-fenek, mint saját
fiának.Kiutasítja a házából. Elmíra jelentösége: mindent az elejétöl fogva
tisztán lát. Megpróbálja a saját csabdájába csalni az álszentet, erre
kényszeríti Orgon azon lépése, hogy
vagyonát
esetleg ráírja, de Orgon nem hisz saját füleinek (szerelmi vallo-másban), csupán
csak akkor, amikor Tartuffe kiutasítja a saját házából. A hangulat elkomorodik,
fenyegetövé válik.Cléante minden
eöfeszítése
hiábavaló.(Moliere szívesen él a párhuzamos ismétlésével, komikus hatás.
Tartuffe kétszer vall szerelmet, nyitó jelenet vitája megismétlödik, Orgon
bizonygatja
az
állszentkedést, de Pernel asszony éppoly süket, mint ö
volt.)
-Váratlan
fordulat.
A
megjelenö úr nem Orgon, hanem Tartuffe-ot tartóztatja le, akit már régen
üldöznek
csalásért.
A befejezés vigjátéki konvenciója,
azért jelentös, mert ezzel Moli-
ere
tanítja hallgatóit, hogy óvakodjanak az ilyesfajta
emberektöl.
A
mö jelentösége éppen ezért korunkban is aktuális.
4.
Moličre: Tartuffe címü drámájának szerkezete és a szereplök föbb
típusai
(helyzet és
jellemkomikum)
-Moličre XIV.Lajos korában élt, mikoris
Franciaországban nagy társadalmi
változások zajlottak le. A
polgárság megnö, de a gazdagabb rétegé marad a
hatalom.Ebböl nagy ellentétek
születnek; a régi gazdag és a fösvény polgár
prb-ja is
megjelenik.
És persze minden kornak vannak
ügyeskedöi is; erröl szól a Tartuffe.
Moličre nagyon értett a
színdarabíráshoz, s komédiái napjainkban is
elevenek.
-A komédia a dráma münemébe tartozó
müfaj.
Uralkodó esztétikai minösége a
komikum; olyan értékszerkezet, melyben
értékhiány leplezödik le, vagy
értékvesztés válik nyilvánvalóvá.
A komédiák föhösei átlagos vagy az
átlagosnál kisszerübb alakok, akik
szellemi,erkölcsi, jellembeli
fogyatékosságuknak vagy nincsenek tudatában,
vagy negatív vonásaikat
értékesként tüntetik fel.
A jellemzés nem nélkülözi a
túlzás, karikírozás eszközeit.
A komédia cselekményében sok a
váratlan fordulat, cselszövés, véletlen,
megoldása pedig mindig szerencsés
kimenetelü.
A komédia során az értéktelenség
leleplezödik, ill. az értékvesztés
(hamis célok vagy jó célok
érdekében rosszul választott eszközök,
módszerek, a cél elérésére
alkalmatlan személy, stb.) nyilvánvalóvá
válik.Komikus konfliktusra épül a
darab, ha kisszerü hösök ütköznek össze,
és a küzdelembe belebuknak,
felsülnek.
A komédia igazsága nem a történet
hitelében, hanem a leleplezésben
nyilvánul meg: a hamis látszat
alól elötünik a valódi lényeg.
-Moličre komolyan fogta fel írói
hivatását. Célja nemcsak a nézök
megnevettetése volt, hanem az
emberek hibáinak megjavítása, olykor
veszélyes bünök leleplezése,
ostorozása.
Egyik legjobban sikerült vígjátéka
a Tartuffe. Meséje és szerkezete
könnyen
áttekinthetö.
A darab felépítése követi a
klasszicista szabályokat; Moličre elfogadta
és megtartotta a hármas egység
követelményeit.
(expozíció, bonyodalom,
tetöpont,megoldás)
A darab verses mü, éppúgy, mint a
kor tragédiái.
-A szereplök a commedia dell'arte
jellegzetes típusaiból állnak.
-A talpraesett szolgáló, aki okos,
furfangos, mozgékony, s a cselekmény
bonyolítója. Ĺltalában a
szerelmeseket segítö szerelöként lép elénk,
így a Tartuffe-ben is.
Dorine, a komorna, a gazdag polgárház
alkalmazottja az, aki ezt a
szerepet kapta.
Dorine bátran perlekedik,
bizonyít, érvel és taktikázik.
A szerelmesek helyett is
képviseli a szerelem és az érzelmek szabadságá-
nak eszméjét, a kialakulóban
lévö új értékeket.
-A szerelmesek két képviselöje
Mariane, a szemérmes kislány, és Valér,
a hösszerelmes ifjú. Nekik
különbözö akadályokat kell leküzdeniük
szerelmük
beteljesedéséért.
-Az író müvében teremt egy ún.
rezonört is, aki mint az író szócsöve
tárgyilagosan és józanul
cselekszik. Cléante is mindíg megörzi
mértékletességét, a józan
észre hallgat, s az ész bölcs érveivel próbálja
lecsillapítani a
heveskedöket, meggyözni a megszállottakat.
A végletek között az okos
kompromisszumok híve. Össze tudja egyeztetni
a vallásosságot a józan
ésszel.
-A végletek, a bigott vallásosság, megszállotság képviselöi Orgon,
a
családfö, és édesanyja,
Pernelle asszony.
Mindketten túlzóan
vallásosak, s elvakultan hallgatnak Tartuffe szavára,
akinek csak öket sikerült
megtévesztenie. De a bonyodalomhoz ennyi is
elég, hiszen a családfö
abszolút tekintéllyel rendelkezik.
-Elmira Tartuffe egyetlen méltó
ellenfele. Megpróbálja törbe csalni
Tartuffe-öt, bár ízlése és
kedve ellenére cselekszik.
-Végül, de nem utolsó sorban
Tartuffe, ez a démoni gazember, aki
befurakszik a családba.
Képmutató, ügyeskedö, mindenre elszántan aljas,
álszent. Az öszinte
vallásosság, jámborság pozitív erkölcsi értékeit
használja fel aljas céljai
elrejtésére, ezen pozitív értékeket színlelve
képmutató módon olyan
tetteket hajt végre, melyek önzöek, egyéni érdekeket
szolgálnak, s anyagi
hasznokra törnek.
-A megoldás a komikum két fajtájára
épül.
-Jellemkomikum.
A szereplö jelleméböl
következik, pl. amikor valaki másnak akar látszani,
mint amilyen valójában, s a
látszat és a valóság ellentéte hirtelen
kiderül.
A müben egy Tartuffe és
Dorine közötti jelenetben a jellemkomikum
szépen elöjön. A szellemesen
replikázó Dorine szemérmességét fitogtatni
akaró gesztusát fordítja
Tartuffe ellen, ezzel bizonyítva annak mohó
ézékiségét.
Egy másik ilyen jelenet az
asztaljelenet,melyben helyzet és jellemkomikum
keveredve jelenik
meg.
-Helyzetkomikum.
Megtévesztésen vagy
félreértésen alapuló helyzet, melyben a komikus hös
csapdába
kerül.
Az asztaljelenetben Orgon az
asztal alatt feszengve lesz tanúja Tartuffe
udvarlásának s erotikus
mohóságának.
A müre Moličre virtuozitása jellemzö;
ahogyan szereplö jellemét elénk
tárja, s ahogyan a poénokat tálalja. A
kompozíció zseniális, a komédia
szórakoztató. De élvezése után
gondolkodóba ejti nézöjét, olvasóját.
A mü az élet egyik nagy veszélyére hívja
fel a figyelmet: ha egy hiszékeny,
naív, óvatlan ember egy Tartuffe-féle
szélhámos hálójába kerül, abból
könnyen lehet tragédia. Mert az élet
ritkán segít a bajbajutottakon
ilyen váratlan, szerencsés
fordulattal.