Tévhit, hogy a gyermekkori kétnyelvűség káros hatással lehet a fejlődésre?

Eduline • 2018. május 31.

Egy új nyelv tanulása egész életünkben kifizetődő, bármilyen korban is kezdi el az ember. Változtat az agyi struktúrán, jobb munkalehetőségekkel lehet élni, sőt jelenlegi vizsgálatok szerint öt évvel kitolódik a demencia kialakulása, és az Alzheimer-kór is ritkább a kétnyelvűeknél – mondta a Vehir.hu-nak Navracsics Judit nyelvész.

Fotó:Stiller Ákos

„Nemcsak azért hasznos egy új nyelvet elsajátítani, hogy például könnyebben boldoguljunk egy másik országban. Mégis, érdemes minél korábban elkezdeni. El kell felejteni, hogy a gyermekkori kétnyelvűség káros hatással lehet a nyelvi- vagy a személyiség fejlődésre, mert ez nem igaz! Csak jól kell csinálni” – szögezte le a lapnak a nyelvész a nyelvtanulásról.

Hozzátette: a gyermekkori nyelvtanulásnál fontos, hogy nem lehet úgy csinálni, mintha ez oktatás lenne, nem szabad kikérdezni, számon kérni, a nyelvhasználat miatt jutalmazni vagy büntetni a gyermeket.

„Olyan légkört kell teremteni, amelyben a gyermek motiválttá válik a nyelvtanulásra. Például legyen a gyermekszobában egy olyan kis sarok, ahol csak a másik nyelven beszélnek. Vagy például találja ki a család, hogy minden reggelinél a másik nyelven kommunikálnak. A lényeg – a természetes környezet megteremtése mellett –, a rendszeresség. Az sem káros, hogyha a gyermekek eredeti nyelven rajzfilmet néznek, természetesen az életkoruknak megfelelőt. Jók a rímes versek, dalocskák is arra, hogy ráhangolják a gyermeket a másik nyelv hangjainak helyes kiejtésére, a dallammeneteire, a tempójára és a ritmusára” – magyarázta.

Kinek való a két tanítási nyelvű középiskola, és kinek nem?

Milyen előnyei és hátrányai vannak a két tanítási nyelvű középiskolai oktatásnak? Utánajártunk. A HVG 2018-as középiskolai rangsorának cikke. A rendszerváltás óta a két tanítási nyelvű képzést indító középiskolák száma is ugrásszerűen megnőtt.

Itt a 2018-as középiskolai rangsor: az öt legjobb két tanítási nyelvű gimnázium

A szolnoki Varga Katalin Gimnázium, a miskolci Herman Ottó Gimnázium és a veszprémi Vetési Albert Gimnázium vezeti a HVG két tanítási nyelvű középiskolákról készített 2018-as rangsorát. A HVG 2018-as, két tanítási nyelvű középiskolákról készített rangsorának élén a szolnoki Varga Katalin Gimnázium áll, de az öt legjobb közé került a miskolci Herman Ottó Gimnázium, a veszprémi Vetési Albert Gimnázium, a debreceni Fazekas Mihály Gimázium és a budapesti Karinthy Frigyes Gimnázium is.