Kell-e a zenésznek diploma?

Eduline • 2009. január 13.

Pély Barnáról nem mondható el, hogy unalmas az élete. Továbbra is zenél a Unitedben, akikkel nagy sikerű koncertet adtak nemrég a MÜPÁ-ban, valamint kiadták első DVD-jüket. Közben dolgozik egy másik zenekarral, a Funk Suvirvor-ral, amelyben angolul énekel. Nem utolsó sorban pedig nem csak sikeres zenész, de egy ideje át is adja tudását a fiatal nemzedéknek, hiszen a Kodolányi János Főiskola Jazz tanszékének tanári karját erősíti, mint Jazzének szakvezető művésztanár.

Mindig is egyértelmű volt számodra, hogy diplomás zenész leszel?
Igazándiból nem nagyon emlékszem rá, de a Kamarás Máté barátom azt mondta, hogy már 18 éves koromban, amikor megismertük egymást nagyon tudatos voltam és tudtam, hogy a Főiskolára fogok járni, és diplomát fogok szerezni. De erre én nem emlékszem, csak ő. Mindig is szerettem zenélni, és azon dolgoztam, hogy minél jobb zenész legyek és mindig saját zenéket csináltam. Aztán a gimnázium után jelentkezni akartam a Zeneművészeti Főiskolára, de későn kaptam észbe, és nem voltam eléggé felkészült a felvételire. 2 évet szántam a felkészülésre, akkor felvételiztem, és egyből fel is vettek.

Hogy ment a tanulás?
Úgy érzem, hogy eléggé bírtak a tanárok, nem volt semmiféle averziójuk az irányomban. Néha persze linkeskedtem, hiszen sok minden mással is foglalkoztam, zenekarokat csináltam, de ez teljesen normális a Főiskolán. Néhány dolgot próbál megúszni az ember, de alapvetően nem voltam puskázós típus. Ha valami nem jött össze, akkor nem jött össze és kész. Megpróbáltam maximálisan helyt állni, amennyire tőlem tellett, és nagyon szerettem odajárni.
A mesterem Berki Tamás volt.

A Zeneművészetin milyen tantárgyakat oktatnak?
Több fajta elméleti tárgy van: klasszikus zeneelmélet, hallásfejlesztés, klasszikus zenetörténet, jazz elmélet, jazz történet. Mindenkinek van egy főtárgya, ami nálam a jazzének volt. Van kötelező zongora, ahol meg kell tanulni magunkat kísérni, illetve klasszikus vagy jazz darabokat játszani. De tanultunk magyar és nemzetközi népzenét is.

Matek-fizikát nem is kellett tanulnotok?
Dehogy kellett. Mivel időközben a Kodolányin lettem jazzének tanár a másfél éve indult jazz tanszakon, így látom, hogy a bolognai rendszer bevezetésével egy csomó új tantárgy került be az órarendbe, mint például akusztika vagy stúdió gyakorlat. Vannak olyanok, amelyek a fizikával is kapcsolatosak, de persze ezek nem annyira bonyolultak, inkább csak a tananyag mennyisége lett nagyobb.

Mennyire vetted hasznát a főiskolán tanultaknak később a karriered során?
Mindennek hasznát vettem. Nem tanultam ott olyan dolgot, ami később ne vált volna hasznomra. Szerintem azért kell megtanulni mindent, mert nem lehet tudni, hogy mi az, aminek később jelentősége lesz. Sosem lehet biztos benne az ember, hogy mi lesz belőle. Bár ott alapvetően jazz-zenész képzés folyik, ettől függetlenül én nem tartom magam klasszikus értelemben véve jazz-zenésznek, de a populáris műfajon belül, azok között, akik pop zenét játszanak mégis jazz zenésznek számítok, noha a főprofilom a funky.

Miért kezdtél tanítani?
Tanárnak születik az ember. Nálam úgy kezdődött, hogy volt egy évfolyamtársam a főiskolán, Mits Gergő, aki basszus gitáros és a Kodolányi János Főiskola Művészeti tanszékének vezetője. Ő csinált egy középfokú oktatási intézményt, a Dr. Lauschmann Gyula Jazz Szakközépiskolát, ahol nagyon szép 6 évet töltöttünk együtt. Megkérdezte, hogy lenne-e kedvem tanítani, amikor végeztünk a Főiskolán. Mondtam neki, hogy én még sosem tanítottam, erre ő azt mondta, hogy nem baj, szerinte én énekelek a legjobban. Nagyon kedves – gondoltam, de nem csak ezen múlik a dolog… Aztán elkezdtük, és egészen jól működött. Az első évfolyamból rögtön olyan énekesek kerültek ki, mint pl. Mujahid Zoli, akit Megasztárban ismerhetett meg a közönség és rendkívül tehetséges énekes. Közben a Gergő felépítette a Kodolányin az új Jazz Tanszakot, ahová szintén meghívott jazz-ének szakvezetőnek, és másfél éve ott tanítok. Ez nem igazán döntéseken múlt, hanem azon, hogy találkoztunk a Gergővel, és ő megérezte, hogy én  alkalmas vagyok tanárnak.

A riport második része downarrow