Teljesen megújítja a diákkedvezményeket a HÖOK

Eduline • 2017. január 23.

A Diák Kedvezményre keresztelt új rendszernek köszönhetően néhány éven belül eltűnhet a matricás diákigazolvány, a jövőben az éttermi kedvezményektől a diákok mobilelőfizetésén át a diákjegyekig minden online felületre és mobilapplikációra kerül.

Fotó:Diák Kedvezmény

Egy háttérbeszélgetésen 2016 nyarán említette először Gulyás Tibor HÖOK elnök, hogy az elmúlt évben felmérték az egyetemi hallgatók havi bevételi és kiadási összegeit, mely elvezetett a közelmúltban meghirdetett kollégiumi reformhoz, valamint megalapozta a szociális támogatások és tanulmányi ösztöndíj rendszerének újratervezését, az összegek emelését - utóbbi még a kormánynál és a Felsőoktatási kerekasztalnál vár tárgyalásra.

A felmérés azt mutatta, hogy legalább 67-68 ezer forintot költ egy átlagos egyetemista egy hónapban, hogy ne legyenek lakhatási és megélhetési gondja, valamint hogy egy szűk összeg rendelkezésre álljon a kultúrára és a szórakozásra is. Hogy ezt a keretet minél jobban tudják felhasználni, a hallgatók számára új alapokra kívánják helyezni a diákkedvezmények rendszerét, melyre az elmúlt időszakban kifejlesztették a Diák Pont mobilalkalmazást, mely a Diák Kedvezmény rendszer részét képezi.

Az Oktatási Hivatallal kötött együttműködésnek köszönhetően elegendő a hallgatóknak a diákigazolványuk számát regisztrálniuk a rendszerben, ezt követően hat különböző szolgáltatási területen vehetnek igénybe kedvezményeket, melyeket eddig csak az érvényes diákigazolvány matrica helybeni felmutatásával tehették. Az OH rendszere biztosítja, hogy csak vehessen igénybe kedvezményt, akinek érvényes igazolványa van.

Gulyás Tibor elmondása szerint az új rendszer kialakításának célja kettős: első számú a hallgatók életkörülményeinek javítása, valamint a szemléletformálás. A hat szolgáltatási területet a hallgatók jellemző költései alapján alakították ki: étkezés, szolgáltatás, egészség, kultúra, oktatás, szórakozás. Ezen belül azonnal kereshetik azokat az éttermeket, múzeumokat, fénymásolókat, fodrászokat vagy szórakozóhelyeket, ahol hallgatóként kedvezményben részesülnek. A rendszer annyira egyszerű, hogy néhány perc alatt akár a sarki zöldséges vagy a fagylaltárus is úgy regisztrálhatja magát, mint egy elektronikai áruház.

A hallgatók akár a Vodafone hálózatát használó országos hallgatói mobilflottához is csatlakozhatnak - ebben a HÖOK a campus24-ben talált partnerre. Nem kell a szerződéssel bíbelődni. Az online feltételek elfogadásával, online fizetéssel, díjmentes gyors házhozszállítással mindent el lehet intézni. A cél, hogy a hasonló szolgáltatások mind igénybe vehetők legyenek online fizetéssel, Gulyás Tibor szerint a következő hónapokban egyezhetnek meg további kiemelt partnerekkel.

Gulyás kérdésünkre elmondta, hogy a rendszer a terveik szerint két éven belül felváltja a hagyományos kedvezményrendszert, így akár a MÁV-nál vagy más állami szolgáltatónál is rugalmasan használható lehetne. Jelenleg Debrecenben, Pécsett és Budapesten zajlik a rendszer tesztelése - ehhez már most lehet csatlakozni -, amennyiben minden a tervek szerint halad, a szeptemberi felsőoktatási beiratkozásnál már minden hallgató a gólyacsomag részeként regisztrálhat.

Nem pusztán szolgáltatásokról van szó, hanem egyfajta szemléletformálásról is: a rendszer folyamatosan számolja, hogy az igénybe vett kedvezmények mennyi megtakarítást jelentett a hallgatónak, ezzel is ösztönözve a költséghatékonyságra és a tudatos vásárlásra, megtakarításra. Az "egészség" nem véletlenül került külön kedvezménycsoporba, ezen a téren is szeretnék ösztönözni a hallgatókat. Gulyás Tibor elmondta, hogy tudatosan szűrik például, hogy a szórakozóhelyek ne alkoholos italokra adjanak kedvezményeket a hallgatóknak.